Tréning vysokej intenzity je definovaný rozmedzí viac ako 80 % MTF. Tréningová činnosť v rozmedzí 80 – 90% MTF sa označuje ako anaeróbna. Zóna 80% a viac MTP je fyzicky a psychicky veľmi náročná.

Časový úsek tréningu v takto vysokej tepovej frekvencií je spravidla možné vykonávať len niekoľko sekúnd/minút v závislosti od úrovne trénovanosti jedinca.

Energetickým zdrojom tohto tréningu je prevažne cukor a tuk len v zanedbateľnej miere.

Ak nesledujete hodnoty MTF prístrojom môžeme subjektívne posúdiť aeróbnu zónu posúdiť podľa:

  • Výraznej dýchavičnosti a nemožnosti kontrolovať dýchanie,
  • potivosť nastáva takmer ihneď po začatí tréningu (cca do 1-2 minút), pričom
  • možnosť rozprávať je takmer znemožnená.

Pri tréningu vysokej intenzity sú nároky na potrebu kyslíku vysoké. Pre zabezpečenie chodu tela začnete hlboko a rýchlo dýchať, pričom zachovať pravidelnosť dýchania je možné len po krátku dobu. Zároveň srdce bije rýchlejšie, aby zabezpečilo transport živín a kyslíka do svalov.

Tréning je vhodný pre budovanie sily, výbušnosti, rýchlosti.

Nakoľko ide o značne náročnú aktivitu fyzicky aj psychicky odporúča sa takmer výhradne len trénovaným cvičenom alebo osobám trénujúcim pod dohľadom profesionála.

Kalorická potreba takto intenzívneho tréningu sa uvádza až na 27 kalórií za minútu. V trvaní 60 minút tak spálite 1620 kalórií. Čo sa môže rovnať niekoľko hodinovej aktivite v nízkej alebo aj strednej intenzite.

Veľmi vysoká kadencia pohybov vo vysoko intenzívnom tréningu spôsobuje značný stres pre organizmus.

Celkovo dochádza k intenzívnemu zaťaženiu tela, stimulácií svalov, hormónov, adrenalínu a spaľovania kalórií i väčšej odozve organizmu na tréning aj po jeho ukončení. V dôsledku vysokej potreby kyslíku a vysokého tlaku sa vyskytuje závrat, zatemnenie videnia a nevoľnosť.

Vhodne zvoleným tréningom vysokej intenzity je možné efektívne budovať svalovú hmotu i spaľovať tuk, napriek tomu, že samotná aktivita je takmer úplne kaloricky zabezpečovaná cukrom. Tréning je však možné realizovať len po veľmi krátku dobu a s menšou týždennou frekvenciou. Je určený takmer výhradne pokročilým cvičencom.

Extrémne vysoká tréningová frekvencia blížiaca sa 100% MTP môže byť nebezpečná. Odporúča sa vykonávať len elitným športovcom pod dohľadom profesionála.

Z dôvodu veľmi vysokej náročnosti je tento tréning využívaný najmä v striedavom prevedení s nízkou alebo strednou intenzitou. Názov, ktorý je verejnosti známy – intervalový tréning.

Vysoká intenzita tréningu je spätá so značným stupňom trénovanosti. Nie je vhodné vysokú intenzitu tréningu využívať u začiatočníkov, ktorí nielen, že tréning nezvládnu, ale môže pôsobiť frustrujúco pre ich ďalší postup. Fyzická aj psychická náročnosť je tak vysoká, že bez dohľadu odborníka a nadobudnutia aspoň základnej kondície bude lepšie sa vysokej tréningovej intenzite vyhnúť.

Z celkového počtu 20 zapojených žien reaguje na tento typ tréningu pozitívne len 6 žien. 5 žien reaguje na tréning vo vysokej intenzite neutrálne. 9 žien reaguje negatívne nakoľko náročnosť samotného tréningu neznášajú dobre a necítia sa komfortne ani po ukončení tréningu.

Z celkového počtu zapojených mužov len 18 (18%) mužov negatívne hodnotí vysokú intenzitu tréningu pre veľkú náročnosť, ktorá v nich vyvoláva nevoľnosť. S týmito mužmi sme uprednostnili tréning v nízkej a strednej intenzite. Zvyšný muži hodnotia tréning vo vysokej intenzite striedavo neutrálne alebo pozitívne. Resp. napriek vysokej náročnosti je hodnotenie na konci tréningu a mimo tréningu kladné pre zábavnosť, časovú efektivitu a dosiahnuté výsledky.

Ak chceš mať všetky informácie o chudnutí, spaľovaní tuku a rysovaní svalov (živinách, stravovaní a tréningu) pohromade neváhaj si zadarmo stiahnuť môj eBook. Nemáš čas čítať, analyzovať a skúšať?! Chceš presný a konkrétny plán na prestavbu tvojej postavy?! V takom prípade ti odporúčam službu =Individuálny tréningový a stravovací plán. Stále váhaš či to má vôbec nejaký význam? Pozri si výsledky tých, ktorí túto službu využili – osobný tréner – výsledky.

Foto: Goodfon.su