Proteín je pravdepodobne najdôležitejšou látkou pre rast a obnovu svalovej hmoty. V poňatí fitness je význam proteínov ešte vyšší. Aj vo fitness je však opomenutá/neznáma potreba proteínu pre zdravé vlasy, nechty, pokožku, celkové zdravie, pocit pohody a neposlednom rade sýtosti.

Zistiť, že ti chýba proteín nemusí byť vždy ľahké. Či konzumuješ dostatok bielkovín ti pomôžu zistiť aj tieto poznatky.

Pre laikov upresnenie: proteín = bielkovina, bielkovina = proteín.

Tvoje telo potrebuje viac proteínov ak:

1. Je tvoj pokrok nedostatočný.

Ak bojuješ s úpravou svojho tela pomocou zdravej stravy, konzumáciou veľa ovocia a zeleniny ale tvoj pokrok stále nie je vidieť. Príčinou tohto (ne)pokroku môže byť nedostatočná konzumácia proteínov.

*Tvoje telo používa proteín pre veľké množstvo procesov. Budovanie svalovej hmoty ale nie je úplne prioritným procesom. Práve z tohto dôvodu ak nekonzumuješ dostatok proteínov, telo nebude schopné budovať svaly. Pretože príjem proteínu bude využitý na prioritnejšie procesy prežitia než budovanie svalnatých bicepsov.

2. Dlhá doba na hojenie rán.

Dlhé hojenie rán je znamením nedostatku bielkovín v strave. Touto príčinou môže byť taktiež nedostatok vitamínov. Je potrebné uvedomiť si, že aj svalovica je určitou formou zranenia. V prípade, že má tvoja svalovica dlhé trvanie, alebo je takmer permanentná over tvoj príjem potrebných vitamínov.

* V prípade, že nie sú príčinou chýbajúce vitamíny veľmi pravdepodobne ti môžu chýbať bielkoviny.

3. Časté zranenia.

Úplné zotavenie po tréningu je pre dosiahnutie pokroku prioritné. Pre rýchle (vo význame bezproblémové) zotavenie svalov je potrebné dostatočné množstvo bielkovín. Informácia, v prognóze, vychádza aj z bodov 1a 2.

* Bielkoviny sú základné živiny pre podporu hojenia a opravy nielen svalov, ale celkovo tkanív. Bez dostatku bielkovín sa jednoducho tkanivá nebudú obnovovať tak rýchlo ako by mohli.

4. Časté ochorenie.

Imunitný systém a jeho správne fungovanie je založené na dostatku bielkovín.

*Ak sa nechceš dostať do situácie kedy bude tvoj imunitný systém oslabený prijímaj dostatok bielkovín. Oslabená výroba bielych krviniek, následne napadnutie baktériami alebo vírusmi je predzvesťou choroby. Chorobe sa vieš vyvarovať správnou životosprávou obsahujúcou aj dostatočný príjem bielkovín.

5. Strata vlasov, rednutie nechtov a zhoršenie kvality pokožky.

Mnoho faktorov môže prispievať k vypadávaniu vlasov, nedostatok proteínu môže byť jedným z nich. Príčinou je, že vlasy, koža a nechty nie sú pre telo prioritným tkanivom v čase ohrozenia (nedostatku základnej živiny). Vypadávanie vlasov, rednutie nechtov i zhoršenie kvality pleti sú však zväčša extrémne prejavy.

*Len veľmi zriedka sú spôsobené len chýbajúcimi bielkovinami v strave. Avšak aj nedostatok bielkovín je zodpovedný za vznik takýchto komplikácií.

6. Ľahké ukladanie tukových zásob.

Sekundárne sa môže nedostatok príjmu proteínov prejaviť ukladaním tuku.

*Nedostatok príjmu bielkovín spôsobí slabé budovanie a regeneráciu svalov. Z toho dôvodu sa navyše prijatá energia uloží v nechcenej „tukovej“ forme.

Zdôrazňujem najmä u niektorých ľudí, s nadmerným tréningom „kardia“. Je častým javom, že niekoho stretnete denne na bežiacom páse a napriek tomu má v okolí brušných partií výrazné tukové zásoby aj po dlhej dobe skutočne častého tréningu. Príčinou je najčastejšie tento bod a teda, nedostatočný príjem proteínov.

Ak si sám v tejto problematike stratený, riešenie nájdeš v kategórií tohto webu – Plány na mieru. Ešte predtým sa nechaj motivovať ľuďmi, ktorí to už absolvovali – naše boje/referencie.

Foto: goodfon.su